Kiedy powinniśmy zmienić opony na zimowe? 22.11.2021

Co roku zadajemy sobie to pytanie najczęściej na przełomie października i listopada. Nie pomaga w tym nasz klimat i zmieniające się ciągle pory roku. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie: kiedy zmienić opony na zimowe.

opony, opony,zimowe

Opony zimowe w Polsce

W każdym kraju regulacje związane z oponami zimowymi są inne. W jednym kraju są wymagane w zimowych miesiącach, w innym zalecane. W Polsce zimówki są zalecane, ale nie są obowiązkowe. Oznacza to, tyle że można teoretycznie jeździć na oponach letnich w zimie. Jednak poziom bezpieczeństwa mocno spada. W dodatku często sama pogoda weryfikuje nasz wybór. Inną sprawą są też ubezpieczyciele, którzy mogą zakwestionować wypłatę odszkodowania bądź naprawienie straty jeśli wypadek był spowodowany przez letnie opony.


Najczęściej ogumienie letnie zawodzą w sytuacji gdy mroźne powietrze arktyczne wypiera cieplejsze. Wtedy notujemy opady deszczu ze śniegiem, a następnie śniegu. Temperatura spada poniżej zera i woda pod śniegiem na drodze zamarza, tworząc bardzo śliską powierzchnię. Kogo to spotkało na letnich, ten raczej zimówki już zakłąda gdy temperatury spadną.

Kiedy należy zmienić ogumienie na zimowe?

Opony powinno zmienić się w sytuacji gdy uśredniona temperatura z ostatnich kilku dni oscyluje poniżej 6-7 stopni Celsjusza. Wynika to z faktu, że opony letnie w temperaturze poniżej 7 stopni zaczynają tracić swoje właściwości (mieszanka gum staje się twarda). Należy obserwować długoterminowe prognozy pogody. Gdy widać na nich trend spadkowy temperatury oraz epizody związane ze śniegiem — warto udać się do wulkanizacji w celu założenia zimówek.

Naszym zdaniem założenie trochę wcześniej zimówek jest lepszą opcją niż bycie zaskoczonym porannym, punktowym przymrozkiem na oponach letnich. Dobrym przykładem był dzisiejszy (09.11) poranek na południowym wschodzie, gdzie temperatura spadła przy gruncie poniżej zera. To wraz z mgłą spowodowało punktowe wystąpienie gołoledzi.

Dlaczego warto zmienić opony na zimowe?

Zimówki zbudowane są z innej mieszanki gum. Mieszanka ta jest bardziej miękka i jest wciąż elastyczna w temperaturze poniżej 6-7 stopni, dzięki czemu bieżnik lepiej przylega do powierzchni. Sam bieżnik również jest bardziej masywny i głębszy a rowki w nim są bardziej rozbudowane. W wyniku powyższych cech przyczepność takich opon na śniegu i lodzie jest zdecydowanie większa.

opony, opony,zimowe
Źródło: TireBuyer.com

Kiedy należy zmienić opony na letnie?

Tu znów sytuacja podobna tylko w drugą stronę. Ogumienie na letnie zmieniamy, gdy średnia temperatura wzrasta powyżej 6-7 stopni.
Co ważne — nie ma też obowiązku zmiany opon na letnie. Możemy jeździć na zimówkach przez cały rok — jednak nie jest to zalecane.

Czy mogę jeździć na oponach zimowych latem?

Teoretycznie tak. Ustawodawca nie przewiduje za to żadnych sankcji. Jednak jest to niezalecane.
Opony letnie i zimowe są projektowane inaczej. Wykorzystywana jest też do ich inna mieszanka gumy. Głównym zadaniem opony letniej jest niwelowanie ryzyka wystąpienia aquaplaningu. Zadaniem opony zimowej natomiast jest zapewnienie lepszej przyczepności na śniegu, błocie pośniegowym i lodzie. Świadczy o tym wyraźniejsza rzeźba bieżnika.
W wysokich temperaturach zimówki nie zapewniają wystarczająco krótkiej drogi hamowania. Co więcej, ich opór toczenia jest większy. Są też przez to głośniejsze.

Opony wielosezonowe. Warto?

Opony wielosezonowe, zwane też całorocznymi to kompromis pomiędzy oponami letnimi i zimowymi. Oznacza to, tyle że dość dobrze zapewniają ochronę przed aquaplaningiem i zachowują się w miesiącach letnich lepiej niż opony zimowe, ale ustępują oponom letnim. W starciu ze śniegiem natomiast zachowują się o wiele lepiej od opon letnich, jednak ustępują oponom zimowym.

Za to największych ich atutem jest zdecydowanie uniwersalność. Odpada nam wyczekiwanie do momentu na wymianę opon. Oszczędzamy na ich wymianach. Opinie na temat klasycznego rozwiązania vs opony wielosezonowe są podzielone.

Wraz z Martą do naszej Hondy praktycznie od początku instalowaliśmy wielosezony z wyższej półki. Były z nami w zimę oraz w lecie podczas pościgów burzowych. Po przejechaniu 180 000 oraz zużyciu kilku kompletów możemy powiedzieć, że jesteśmy ich zwolennikami. Auto bardzo dobrze zachowuje się w każdych warunkach na nich. Ani razu nas nie zawiodło. Ważne jest, aby je dobrze wyczuć i wiedzieć, na co możemy sobie pozwolić. Wiedziec kiedy mogą stracić przyczepność. Na minus możemy zaliczyć ich dość duży hałas. Ograniczyć zużycie takich opon można natomiast przez ich regularne przetaczanie i pilnowanie geometrii. Osobiście możemy polecić takie rozwiązanie.

Opinia Pawła i Marty – Łowców Burz po przejechaniu na oponach wielosezonowych ponad 180 000 km
https://lowcyburzpim.pl/2021/11/09/ochlodzenie-i-opady-sniegu-kiedy-mozemy-sie-ich-spodziewac-09-11-2021/

Ochłodzenie i opady śniegu. Kiedy się ich spodziewać? 09.11 (lowcyburzpim.pl)